Schoolbesturen Surplus en Sarkon gaan samenwerken. Deze samenwerking komt voort uit onze gezamenlijke maatschappelijke opdracht en is met het oog op de gezamenlijke toekomst: samen leren, samen werken en samen leven. 

Op deze pagina staat informatie over die samenwerking. We nemen je er graag in mee in de stappen die zijn genomen en de stappen die nog gaan komen. We passen deze pagina dan ook regelmatig aan met nieuwe informatie.

Heb je toch nog vragen? Neem dan contact op met communicatie@sarkon.nl of communicatie@stichtingsurplus.nl.

 

ANIMATIE

Hoe we met deze stap bijdragen aan kansrijk en toekomstgericht onderwijs voor de kinderen in de regio en tegelijkertijd ontwikkelkansen creëren voor alle medewerkers? Kijk dan naar de speciaal voor ons gemaakte animatie die je in 90 seconden op een eenvoudige manier uitleg geeft. ANIMATIE

 

INFOGRAPHIC

Waar we nu staan in het proces voor de vorming van één samenwerkingsbestuur? Dat hebben we voor je getekend. In één oogopslag zie je welke stappen er al zijn genomen, waar we nu staan en welke stappen er nog moeten worden genomen.

Op dit moment, september 2025, bevinden we ons in de implementatiefase. Dit is de periode waarin de gemaakte plannen en afspraken uit de voorbereidingsfase daadwerkelijk in de praktijk worden gebracht, met als doel dat de nieuwe organisatie operationeel en functioneel één geheel wordt. Het streven is om per 1 januari 2026 de start te maken met het nieuwe samenwerkingsbestuur.

INFOGRAPHIC

TOELICHTING INFOGRAPHIC


 

VEELGESTELDE VRAGEN

Een samenwerking als deze roept logischerwijs vragen op. Met deze lijst van veelgestelde vragen krijg je antwoorden. Zit jouw vraag er toch niet tussen? Neem dan contact op met communicatie@sarkon.nl of communicatie@stichtingsurplus.nl.

 

V Wat is de meerwaarde wanneer Surplus en Sarkon een samenwerkingsbestuur vormen?
A De beoogde samenwerking tussen de besturen komt voort uit onze gezamenlijke maatschappelijke opdracht en is met het oog op de gezamenlijke toekomst: samen leren, samen werken en samen leven.

De besturen willen met deze stap bijdragen aan kansrijk en toekomstgericht onderwijs voor de kinderen in de regio en extra ontwikkelkansen creëren voor alle medewerkers. 

Volgens beide besturen wordt het onderwijs rijker wanneer kinderen samen opgroeien en leren van elkaar. Daarnaast worden teams beter wanneer ze samen doen en denken. En dat is tussen schoolbesturen niet anders. Ook loont het om met elkaar aan beter onderwijs te werken. Beide besturen hebben te maken met vraagstukken rond kleine scholen, het organiseren van inclusief onderwijs en het omgaan met arbeidsmarktkrapte. 

‘Door samen te zoeken naar de beste oplossingen komen we verder,’ is de gedachte hierachter.


De kwaliteit van het onderwijs wordt versterkt: 

  • doordat er een divers aanbod van onderwijs aangeboden kan worden, terwijl de scholen de eigen identiteit en het eigen profiel houden

  • doordat er in de toekomst makkelijker besluiten over samenlevingsscholen kunnen worden genomen

  • door de mogelijkheid van het aanbieden van nieuwe onderwijsconcepten 

  • door het nog beter kunnen vormgeven van inclusief onderwijs

 

De krachten worden gebundeld zodat het samenwerkingsbestuur:

  • een stevige en betrouwbare gesprekspartner is in de regio

  • een aantrekkelijke werkgever is en blijft

  • kansen biedt voor de ontwikkeling en mobiliteit van de medewerkers

  • een werkgever is voor 43 scholen en daardoor flexibiliteit biedt 

  • meer innovatieve slagkracht ontwikkelt

  • de expertise binnen onze organisatie versterkt

  • effectiever organiseert en inkoopt

  • meer ruimte biedt voor specialisatie

 

V Gaat het samenvoegen tot een bestuur definitief door?

A De afgelopen periode is onderzocht wat een samenwerkingsbestuur gaat brengen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn positief, waarop de vier bestuurders recent (april 2025) een voorgenomen besluit hebben genomen over de vorming van een samenwerkingsbestuur. 

Het is een belangrijke stap om twee organisaties samen te voegen en dat willen we zorgvuldig doen. Of de samenvoeging daadwerkelijk doorgaat hangt af van de volgende besluiten. In ieder geval blijven we samenwerken. 

Het voorgenomen besluit wordt nu ter instemming voorgelegd aan alle betrokken partijen: de Raden van Toezicht (RvT’s), de GMR’en, de vier gemeenten ( Den Helder, Texel, Schagen en Hollands Kroon), NKSR (Nederlandse Katholieke Schoolraad. Uiteraard informeren we daarnaast onze collega besturen, medewerkers en ouders.

 

V Wie beslist uiteindelijk of de samenvoeging/fusie doorgaat?
A Een eventueel besluit wordt genomen door de besturen, maar daarbij is goedkeuring en instemming van de beide RvT’s en GMR-en vereist. Daarna wordt het voorgelegd aan,de vier gemeenten (de wethouders en ambtenaren van Den Helder, Texel, Schagen en Hollands Kroon) en de NKSR (Nederlandse Katholieke Schoolraad). Vervolgens zal ook het Ministerie van Onderwijs het besluit moeten goedkeuren.


V Beide besturen hebben nu twee bestuurders in een College van Bestuur. Wat betekent een samenwerkingsbestuur voor de huidige vier bestuurders?
A Als er een gezamenlijke organisatie gevormd wordt, dan leidt dat tot veranderingen in het college van bestuur. De gezamenlijke Raden van Toezicht, als werkgever van de bestuurders, beslissen over het aantal bestuurders en de invulling ervan.

 

V Heeft deze samenwerking effecten op andere schoolbesturen in de Noordkop?
A Wat de precieze effecten zijn, kunnen we nu niet bepalen. We hebben de intentie breed gedeeld en besproken met andere schoolbesturen. We blijven aangesloten in de onderwijsregio. 

 

V Is er op dit moment een grote urgentie om op korte termijn samen te gaan werken?
A Beide organisaties zijn nu stabiel georganiseerd. We hebben gezamenlijk de ambitie om de mogelijkheden en kansen te benutten die er nu zijn en te werken aan de kwaliteit van ons onderwijs en daarmee voorop te lopen in de regio. We denken daarmee de kwaliteit van het onderwijs in de regio verder te kunnen versterken. Op deze manier geven nog beter invulling geven aan onze maatschappelijke opdracht.

 

V Welke stappen zijn er tot nu toe gezet? Wat is er allemaal gedaan en onderzocht?
A Allereerst zijn er veel gesprekken geweest, zowel intern met elkaar, als extern met diverse betrokkenen en deskundigen.
- al vrij snel is er een externe procesbegeleider aangesteld om de samenwerking te begeleiden en is er een stuurgroep gevormd
- gelijktijdig zijn een aantal afdelingen onderling op een paar gebieden gaan samenwerken, bijvoorbeeld de afdelingen HR en Communicatie. 

  • in het voorjaar van 2024 is een denktank gestart vanuit beide organisaties om de beoogde meerwaarde en aandachtspunten uit te werken

  • begin 2025 zijn er drie werkgroepen aan de slag geweest om de huidige situaties op het gebied van identiteit, onderwijs en organisatie  in kaart te brengen en advies te geven over een gezamenlijke werkwijze. Zij hebben een terugkoppeling gegeven aan de stuurgroep.

  • de GMR’en en RvT’s zijn al diverse keren gezamenlijk op de hoogte gebracht door de stuurgroep en hebben hun aandachtspunten gedeeld.

  • de betrokken gemeenten zijn geïnformeerd en hebben hun aandachtspunten gedeeld.

 

V Wat is de rol van de GMR (gemeenschappelijke medezeggenschapsraad) van beide stichtingen in dit traject?
A De GMR vertegenwoordigt ouders en medewerkers van alle scholen onder het bestuur en heeft een formele en inhoudelijke rol. Als twee schoolbesturen samengaan, dan moet de GMR instemming geven volgens de Wet medezeggenschap op scholen (WMS), artikel 11, lid 1 onder f. Zonder instemming gaat het niet door.

In de verkenningsfase is het belangrijk dat de GMR meedenkt, kritische vragen stelt, en de belangen van de medewerkers en de ouders inbrengt. De GMR speelt ook een belangrijke rol in het informeren van ouders en medewerkers, en in het ophalen van signalen of zorgen. 

V Wat is de rol van de RvT (Raad van Toezicht) van beide stichtingen in dit traject?
A De Raad van Toezicht houdt toezicht op het bestuur en moet toetsen of besluiten in het belang zijn van de organisatie en haar maatschappelijke opdracht. De RvT heeft volgens de wet en statutair het recht om wel of niet goedkeuring te geven aan het besluit tot samenvoeging van de besturen. De RvT kijkt of het bestuur zorgvuldig handelt, of er goed onderbouwd is waarom een samenwerking wenselijk is, en of risico’s voldoende zijn afgedekt. Ze letten ook op de impact op kwaliteit van onderwijs, medewerkers en continuïteit. 

 

V Hoe verhouden de rollen van het bestuur, de GMR en RvT zich tot elkaar?

A Het bestuur, RvT en GMR hebben regelmatig overleg en afstemming.

- het bestuur (de stuurgroep) is initiatiefnemer van de samenwerking en stuurt het proces
- de RvT houdt daar toezicht op en moet het uiteindelijke voorgenomen besluit van de bestuurders goedkeuren
- de GMR is een gesprekspartner voor het bestuur en oefent instemmingsrecht uit namens hun achterban (medewerkers en ouders)
 

V Als er een samenwerkingsbestuur komt, worden de Surplus- en Sarkonscholen die nu al samen in één gebouw zitten automatisch samengevoegd en dus één school?
A Nee, de scholen vallen dan wel onder hetzelfde schoolbestuur, maar blijven zelfstandige scholen met een eigen (wettelijke) identiteit. 

Op sommige plaatsen is er vanuit de scholen zelf wel behoefte om meer te gaan samenwerken met twee of drie scholen in hetzelfde gebouw. Dit zijn op zichzelf staande trajecten, onderzoeken en besluiten. 


V Als een samenwerkingsbestuur een feit is, moeten alle scholen dan katholiek onderwijs geven? Of worden alle scholen openbare scholen?
A  Een samenwerkingsbestuur is een ‘koepel’ voor openbare, katholieke én interconfessionele scholen. De scholen houden allemaal hun eigen identiteit. Binnen het samenwerkingsbestuur is er extra aandacht voor en borging van de verschillende identiteiten. Allereerst door de manier van samenwerken en daarnaast ook door een identiteitscommissie. In de statuten van het samenwerkingsbestuur zijn de drie verschillende grondslagen (openbaar, katholiek en interconfessioneel) uitgewerkt.  


V Houden alle medewerkers straks hun baan?
A Ja, als gevolg van de vorming van het samenwerkingsbestuur verdwijnen er geen banen. Er zijn geen plannen voor personele veranderingen op schoolniveau. Voor de bovenschoolse collega’s blijft hun functie gelijk, maar kan er wel een aanpassing van de werkzaamheden ontstaan. 

 

V Als een medewerker vanwege geloofsovertuiging niet op een openbare, katholieke, samenwerkingsschool of interconfessionele school wil werken hoe wordt daar mee omgegaan?
A We willen altijd dat het team van de school de identiteit van de school kan uitdragen en mede vorm geeft. Dat is nu zo en dat blijft gelijk.
 

V Verandert er iets voor de leerlingen?
A Op dit moment verandert er niets in het onderwijs, het team of de locatie. En dat is voor de toekomst ook niet het doel. Mochten er toch zaken veranderen, dan worden ouders tijdig en duidelijk geïnformeerd.

 

V Welke naam krijgt het samenwerkingsbestuur straks?
A Dat is nog niet bekend. Wel duidelijk is dat er een nieuwe naam komt. Welke dat is en hoe die gekozen wordt, daarover denken we op dit moment na.

 

Sarkon

Drs. F. Bijlweg 8A, 1784 MC Den Helder, 0223 - 67 21 50

info@sarkon.nl, sarkon.nl

 

 

 

Surplus

Westerpark 164, 1742 BX Schagen, 0224 - 20 30 40

info@stichtingsurplus.nl, stichtingsurplus.nl

Copyright 2025 - Sarkon
Inloggen | Ziber Website | Dien grafisch ontwerp - Op zoek naar mooie vormgeving van diverse reclame uitingen in Alkmaar?